woensdag 22 april 2015

Traktatie: Stressloze cake frietjes
































Mijn oudste is vorige maand alweer 8 jaar geworden.
En bij jarig zijn hoort natuurlijk een traktatie.
Ieder jaar verzin ik in overleg met hem iets wat we nog niet hebben gedaan. En de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit niet altijd even gezond is.

Dit jaar wilde hij hij graag cakejes. Ik ben iemand die altijd heel graag perfect wil doen en hierdoor ook alles zelf wil maken en bakken. Maar de ervaring leert dat ik dan de dag voor zijn verjaardag ervaar als lichtelijk (zeg maar gerust behoorlijk) stressvol.
En ik wilde het dit keer eens over een wat eenvoudigere boeg gooien, zodat ik zelf niet uren aan het bakken was.
Maar om nu kant en klare cakejes te gaan halen ging mij toch echt te ver. Dus is ben gaan zoeken naar een leuk en makkelijk idee.
Ik ben helemaal fan van Rudolph van Veen, dus natuurlijk zijn zijn boeken mijn eerste bron om inspiratie op te doen. Ik heb vorig jaar het boek "Rudolp's Bakery" gekregen en daar al een paar keer wat heerlijks uitgemaakt, waaronder de "Goudse moppen".

























Vrijwel op het einde kwam ik het recept tegen voor "Zoete frietjes". Dit zag er geweldig uit en ik zag ook mogelijkheden om het mezelf heel gemakkelijk te maken.
Want waar Rudolph natuurlijk alles vanaf de basis zelf maakt, dacht ik meteen aan kant en klare cake uit de supermarkt. Oké, dit gaat wel lichtelijk tegen mij principes in, maar voor een stressloze verjaardagsvoorbereiding was het mij dit wel waard.



Het resultaat waren super lekkere frietjes, die eerlijk gezegd smaakten alsof ze bijna zelf waren gebakken.
Voor het recept waarbij je zelf de cake bakt en ook nog zelf de "mayonaise" maakt verwijs ik je door naar 24 Kitchen.
De "stressloze" versie vind je hieronder.
Je kan de frietjes serveren in een papieren zakje, of een echt frietbakje, met slagroom als mayonaise.



























Cake frietjes

1 cake 
100 ml melk
1 ei + 1 eierdooier
90 g suiker

Verwarm de oven voor op 175 graden Celcius.
Snij de cake door de midden en daarna in de lengte in plakken. Deze plakken snij je dan weer in dunne reepjes, zodat ze op frietjes lijken. Leg al deze reepjes op de bakplaat.
Klop het ei, de melk en de suiker door elkaar. Gebruik een kwastje om de frietjes met het ei-mengsel in te smeren.
Bak de frietjes ongeveer 15 tot 20 minuten in de oven, zodat ze lekker knapper worden.



1 opmerking: